معرفی بزرگان میرسالاری
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 894
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 60
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 140
:: بازدید ماه : 1227
:: بازدید سال : 4519
:: بازدید کلی : 104139
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 20 / 1

 

 

حاجی سیدفتحعلی امیرسالاری بزرگ خاندان متولد سال 1278 هجری شمسی، فرزند مرحوم حاج سیدرضا و حاج سیدرضا فرزند مرحوم سید فتحعلی و سید فتحعلی فرزند مرحوم حاجسیدمحمدرضا بزرگ خاندان که ایشان نیز فرزند مرحوم سیدمهرعلی بوده اند.شیخ مهرعلی فرزند مرحوم سیدخان احمد است و جد بزرگوارشان امامزاده میرسالار می باشد که مقبره مبارکشان واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان کهگیلویه، بخش چاروسا قارتق می باشد. که به روایتی اجدادشان حدود چهارصد سال پیش به دلیل درگیریهایی که بین طوایف پیش آمده بوده و منجر به کشته شدن تعدادی از طایفه امیرسالار در کهگیلویه می گردد، به همراه تعدادی از یاران آنجا را ترک و به استان فارس، حوالی میمند که منطقه خوش آب و هوایی بوده می آیند و در شمال این شهر در دامنه کوه سپیدار اسکان می گیرند و در آنجا روستایی بنا می کنند، که بدلیل اینکه روستای قبلی شان در کهگیلویه تنگ ریز نام داشته، اینجا را هم تنگ ریز نامگذاری می کنند.

مناطق شمالی روستا بدلیل خوش آب و هوا بودن را به باغهای دیم درختان انگورو انجیروانارو..تبدیل می کنند، که هم اکنون تعداد زیادی از باغها برقرار و همچنان مورد استفاده و بهره برداری می باشد. و تعدادی هم به دلایل مختلف از جمله خشکسالی از بین رفته اند که آثار آنها چون حصار و سنگ چین برقرار که دال برشناسنامه اهالی روستا می باشد.

حاج سیدفتحعلی که تنها فرزند خانواده بوده است در سن سه سالگی پدرش را از دست می دهد و سرپرستی وی را مادرش نرگس خاتون که از بزرگ زادگان میمند بوده است، بعهده می گیرد. لکن در شش سالگی مادر را نیز از دست داده و سرپرستی وی را دایی اش خواجه علیرضا میمندی که از بزرگان میمند بوده  است بعهده می گیرد.وی در سنین نوجوانی بنابر حس کنجکاوی، با موافقت دایی، روستای پدری (تنگ ریز) را برای ادامه زندگی انتخاب کرده وبه آنجا نزد اقوام و خویشاوندان پدری نقل مکان می کند. وی در تنگ ریز ازدواج کرده و صاحب فرزندانی می گردد.نام همسران ایشان به ترتیب: گل افروز، جهان افروز، زینب، بیگم جان، گوهر بیگ، عالم بی بی، بتول خانم می باشد. وی دارای 21 فرزند (10 دختر و 11 پسر)  هستند که البته تعدادی از آنها در کودکی فوت کرده اند. فرزندان و نوه و نتیجه ایشان در حال حاضر حدود 400 نفر می با شند.

در سال 1309 وی برای زیارت روانه کربلا می شوند و از راه بوشهر و سپس آبادان به کربلا و زیارت قبر سیدالشهدا و و بقیه عتبات و عالیات مشرف می گردند.

مرحوم، یکی از مبارزان جنگ با انگلیس بوده اند که در زمان حمله قشون انگلیس از جنوب با همراه داشتن تعدادی تفنگچی خوانین قشقایی را همراهی کردند که منجر به پیروزی جنگ آوران قشقایی و شکست انگلیسی ها شد.

وی مردی لایق، کاردان و شایسته و معتمد اهالی روستا بوده که بدین سبب از سوی روستاییان بعنوان کدخدا و بزرگتر روستا برگزیده می شود که تا پایان عمردر خدمت اهالی بوده اند. وی در سال 1354 به زیارت خانه خدا مشرف می شوند و در اردیبهشت ماه سال 1367 در سن 89 سالگی به دلیل غم واندوه ناشی از از دست دادن فرزند بزرگش جلیل دارفانی را وداع گفت. پیکر پاکش در جوار امامزاده سیدحسین  در کنار قبر فرزندش در میمند به خاک سپرده شد.روی سنگ قبرش چند بیت از این  شعر که فرزندش کربلایی غضنفر امیرسالاری سروده است حک شده است:

دریغا کاروان سالارمان رفت

بزرگ و سرور و سردارمان رفت

رییس کاروان حاجی فتحعلی

به حق لبیک گفت از این مکان رفت

مبارک ماهی و فرخنده روزی

حدود لیلۀ القدر از جهان رفت

شب قتل علی شاه ولایت

یکی از شیعیان و مخلصان رفت

مه تنزیل آیات الهی

به امر حق به فردوس جنان رفت

برای بازدید راه پرخوف

جلودارش جلیل قهرمان رفت

ز داغ نازنین فرزند دلبند

دل بشکسته با آه و فغان رفت

تن پاکش شد اندر خاک پنهان

روانش رو بسوی آسمان رفت

دلاور مرد قوم تنگ ریزی

تهی دست از میان دوستان رفت

توانا بود و برنا روزگاری

ولی امروز پیر و ناتوان رفت

هزاران خاطرات تلخ و شیرین

بجا بگذاشت آن شیرین زبان رفت

پسررفت وپدرازداغ فرزند

نیاسود و بدنبال جوان رفت

پدر رفت و برادر رفت افسوس

ز ما واماندگان تاب و توان رفت

به بالینش بسی شیون نمودیم

ولی او راه خود را همچنان رفت

لدوللموت معنایش همین است

که هرکس زاد با مرگ از جهان رفت

خدایا باب مارا محترم دار

که او از بین قومی مهربان رفت

خدایا محسناتش را بیفزا

که با احسان تو راحت توان رفت

خدایا سیئاتش را ببخشای

که نتوان خسته با بار گران رفت

سلام هی حتی مطلع الفجر

بخوان سالار کان روح روان رفت


 

تنگ ریز روستایی است واقع در شمال میمند فارس که از شمال به کوه سپیدار از جنوب به میمند از مشرق به روستای گنک و از مغرب به روستای شبانکاره محدود می شود. این روستا دارای حدود هشتاد خانوار و چهارصد و پنجاه نفر جمعیت می باشد. شغل غالب مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است. محصولات عمده این روستا عبارتند از گندم، جو، انگور، انجیر، بادام کوهی(الوک)، پسته کوهی(بنه)، زودی، جاشیر، روغن حیوانی، کشک، دوغ و.. این روستا هم اکنون دارای تمامی امکانات رفاهی ( آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت، مدرسه، جاده آسفالت) می باشد.

 

 



 



:: بازدید از این مطلب : 2348
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
این وبلاگ برای معرفی طایفه سادات صحیح النسب میرسالاری طراحی گردید .در این وبلاگ اداب ورسوم ،مطالب تاریخی،معرفی شخصیت هاو...........می پردازیم
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شمادرباره هیئت امنای امامزاده میرسالار(ع)

پیوندهای روزانه